JAWATANKUASA PENGURUSAN BLOG DUN BATU UBAN (N35)

Pengerusi: A A FRANCIS XAVIER

Jawatankuasa: SRI JAIMURALYDASAN & FRANCIS CHEE

Penasihat: Y.B. Raveentharan a/l V. Subramaniam

Dikemaskini oleh: A A FRANCIS XAVIER

29 Mei 2011




Pages

Monday, December 20, 2010

Aktiviti Cantas Pokok yang Keterlaluan Di Kawasan DUN Batu Uban

Cantasan pokok adalah salah satu aktiviti yang baik terutamanya kepada pokok itu sendiri untuk mengelakkan serangan penyakit, malah adakalanya cantasan itu perlu demi menjaga keselamatan orang awam dan harta-benda. Tetapi apabila cantasan itu dibuat keterlaluan dan ia dilakukan di atas nama kebersihan, ia bukanlah sesuatu yang baik dan indah untuk pandangan mata.

Sebagai seorang wakil rakyat, saya sendiri berasa kecewa dengan sikap sesetengah pihak yang diberi atau ditugaskan untuk projek seperti ini. Ini kerana tanpa mengambil kira perasaan penduduk setempat, tanpa mengambil kira keburukkan yang bakal melanda, tanpa mengabil kira betapa pentingnya pokok-pokok ini kepada eco-sistem hampir kesemua penebangan atau cantasan yang dibuat tidak mengikut tetapan atau ukuran. Malah ia lebih kepada perasaan individu-individu itu sendiri.

Oleh yang demikian dalam perjumpaan Jawatankuasa Kerja Tindakan Daerah yang diadakan baru-baru ini, isu cantasan atau penebangan pokok yang keterlaluan ini telah dibangkitkan. Diharap pada masa-masa yang akan datang, pihak yang bertanggungjawab akan membuat dan mengeluarkan garis-panduan khususnya untuk cantasan atau penebangan pokok di tepi jalan, jalanraya dan kawasan perumahan.

CLEANER GREENER PENANG. CLEANER GREENER PENANG. CLEANER GREENER PENANG. CLEANER GREENER PENANG.

No comments:

Post a Comment